Spotkanie z Zespołem ds. Standaryzacji Usług Leśnych w Trzcielu

Spotkanie  Zarządu Stowarzyszenia Przedsiębiorców Leśnych z Zespołem ds. Standaryzacji Usług Leśnych w Trzcielu, 16–17 czerwca 2025 r.

W dniach 16–17 czerwca 2025 r. w Trzcielu odbyło się spotkanie robocze Zespołu ds. Standaryzacji Usług Leśnych z Zarządem Stowarzyszenia Przedsiębiorców Leśnych (SPL). Spotkanie miało na celu omówienie kierunków zmian w zakresie opisu przedmiotu zamówienia, umów na usługi leśne oraz dalszej współpracy między Lasami Państwowymi a podmiotami wykonującymi usługi leśne.

Główne tematy omawiane podczas spotkania:

  1. Proponowane zmiany w standardzie prac leśnych i umowach na usługi leśne
    Zespół zadaniowy zaprezentował projektowane zmiany w opisie przedmiotu zamówienia (tzw. standard prac) oraz w zapisach umownych. Propozycje te mają na celu poprawę przejrzystości warunków realizacji usług oraz ich dostosowanie do zmieniających się realiów rynkowych.
  2. Udział SPL w dyskusji nad kryteriami przetargowymi
    Członkowie SPL aktywnie uczestniczyli w dyskusji dotyczącej warunków udziału w postępowaniach oraz kryteriów wyboru ofert. SPL zaproponowało wprowadzenie wymogu samodzielnej realizacji kluczowych elementów zamówienia (np. pozyskania i zrywki drewna) jako sposobu na zapewnienie jakości i odpowiedzialności wykonawców.
  3. Wnioski z rozwiązań stosowanych za granicą
    W toku spotkania zaprezentowano rozwiązania funkcjonujące w Czechach i Niemczech, dotyczące organizacji rynku usług leśnych. Uczestnicy spotkania podkreślili potrzebę wsłuchiwania się w doświadczenia polskich wykonawców działających w tych krajach oraz możliwość adaptacji wybranych elementów na grunt polski.
  4. Dynamiczny system zakupów
    Przedstawiono koncepcję wprowadzenia dynamicznego systemu zakupów jako uzupełnienia obecnego modelu przetargowego stosowanego przez nadleśnictwa. SPL pozytywnie oceniło ten pomysł, dostrzegając w nim szansę na zwiększenie elastyczności i reaktywności w zlecaniu usług.
  5. Umowy wieloletnie
    Omówiono stosowane w czeskich lasach państwowych umowy na okres do 5 lat. Wskazano, że wprowadzenie podobnych rozwiązań w Polsce mogłoby znacząco przyczynić się do stabilizacji sytuacji przedsiębiorców świadczących usługi leśne.
  6. Kryteria pozacenowe w przetargach
    Zaprezentowano efekty stosowania kryteriów pozacenowych w przetargach realizowanych w roku bieżącym przez RDLP w Szczecinku. Podkreślono pozytywne rezultaty ich wdrażania oraz wpływ na jakość wykonywanych usług.
  7. Warunki udziału w postępowaniach przetargowych na 2026 rok
    Dyskutowano nad obligatoryjnymi warunkami udziału przedsiębiorców w przetargach na usługi leśne w 2026 roku. W centrum rozmów znalazł się postulat wprowadzenia wymogu samodzielnego wykonawstwa prac z zakresu pozyskania i zrywki drewna jako warunku dopuszczającego do udziału w postępowaniu.

Wnioski końcowe:

Spotkanie odbyło się w konstruktywnej atmosferze i zostało uznane przez obie strony za ważny krok w kierunku wypracowania wspólnych standardów i długofalowej strategii współpracy. Zaznaczono potrzebę kontynuowania dialogu i dalszych spotkań konsultacyjnych, które pozwolą na dopracowanie szczegółowych rozwiązań.

Comments are closed.