Spotkanie Zarządu Stowarzyszenia Przedsiębiorców Leśnych z Zespołem ds. Standaryzacji Usług Leśnych w Trzcielu, 16–17 czerwca 2025 r.
W dniach 16–17 czerwca 2025 r. w Trzcielu odbyło się spotkanie robocze Zespołu ds. Standaryzacji Usług Leśnych z Zarządem Stowarzyszenia Przedsiębiorców Leśnych (SPL). Spotkanie miało na celu omówienie kierunków zmian w zakresie opisu przedmiotu zamówienia, umów na usługi leśne oraz dalszej współpracy między Lasami Państwowymi a podmiotami wykonującymi usługi leśne.
Główne tematy omawiane podczas spotkania:
- Proponowane zmiany w standardzie prac leśnych i umowach na usługi leśne
Zespół zadaniowy zaprezentował projektowane zmiany w opisie przedmiotu zamówienia (tzw. standard prac) oraz w zapisach umownych. Propozycje te mają na celu poprawę przejrzystości warunków realizacji usług oraz ich dostosowanie do zmieniających się realiów rynkowych. - Udział SPL w dyskusji nad kryteriami przetargowymi
Członkowie SPL aktywnie uczestniczyli w dyskusji dotyczącej warunków udziału w postępowaniach oraz kryteriów wyboru ofert. SPL zaproponowało wprowadzenie wymogu samodzielnej realizacji kluczowych elementów zamówienia (np. pozyskania i zrywki drewna) jako sposobu na zapewnienie jakości i odpowiedzialności wykonawców. - Wnioski z rozwiązań stosowanych za granicą
W toku spotkania zaprezentowano rozwiązania funkcjonujące w Czechach i Niemczech, dotyczące organizacji rynku usług leśnych. Uczestnicy spotkania podkreślili potrzebę wsłuchiwania się w doświadczenia polskich wykonawców działających w tych krajach oraz możliwość adaptacji wybranych elementów na grunt polski. - Dynamiczny system zakupów
Przedstawiono koncepcję wprowadzenia dynamicznego systemu zakupów jako uzupełnienia obecnego modelu przetargowego stosowanego przez nadleśnictwa. SPL pozytywnie oceniło ten pomysł, dostrzegając w nim szansę na zwiększenie elastyczności i reaktywności w zlecaniu usług. - Umowy wieloletnie
Omówiono stosowane w czeskich lasach państwowych umowy na okres do 5 lat. Wskazano, że wprowadzenie podobnych rozwiązań w Polsce mogłoby znacząco przyczynić się do stabilizacji sytuacji przedsiębiorców świadczących usługi leśne. - Kryteria pozacenowe w przetargach
Zaprezentowano efekty stosowania kryteriów pozacenowych w przetargach realizowanych w roku bieżącym przez RDLP w Szczecinku. Podkreślono pozytywne rezultaty ich wdrażania oraz wpływ na jakość wykonywanych usług. - Warunki udziału w postępowaniach przetargowych na 2026 rok
Dyskutowano nad obligatoryjnymi warunkami udziału przedsiębiorców w przetargach na usługi leśne w 2026 roku. W centrum rozmów znalazł się postulat wprowadzenia wymogu samodzielnego wykonawstwa prac z zakresu pozyskania i zrywki drewna jako warunku dopuszczającego do udziału w postępowaniu.
Wnioski końcowe:
Spotkanie odbyło się w konstruktywnej atmosferze i zostało uznane przez obie strony za ważny krok w kierunku wypracowania wspólnych standardów i długofalowej strategii współpracy. Zaznaczono potrzebę kontynuowania dialogu i dalszych spotkań konsultacyjnych, które pozwolą na dopracowanie szczegółowych rozwiązań.



